26.3.13

Sakit belakang kerana Fibroid

Sejak hari Jumaat yang lalu belakang aku dah sakit... aku tetap main bola tampar favourite sports sejak lututku operate pada tahun 2005.  Hari Sabtu terasa begitu sakit tetapi aku gagahkan diri menolong suamiku kopek mangga buat air Fresh Manggo Siti... (siap promote lagi) ahad tak dpt rest, Monday keje n still rasa sakit.. tapi main gak bola tampar dengan keadaan kontrol2 pukul bola... nasib baik dpt team power2... so, rilek skets tak kejor2 sgt bola...

 
comelkan saya?? heheheh

Balik rumah makin sakit... nak duduk, nak bangun dari duduk, nak bongkok punyalah sakit... sakitnya seperti kita mengandung 8 bulan... rasa lenguh ada, rasa ngilu ada, rasa sakit ada, rasa pedih2 ada.. sampai ke pangkal peha, org kata pinggul peha... malam tadi lumur minyak panas, tak jalan, makan ubat tahan sakit otot (padahal doktor bagi paracetamol jek) makan jugak walau panadol... makan postan, 4 biji dah telan tapi tak kebah2 sakitnya... tido tak lena, nak mengiring sakit, tidur menegak pun tak selesa... nak bangun pagi ni... punyalah liat... sakit... sangat sakit....


sakit di bahagian bawah belakang


At last pukul 2 aku pergi jumpa doktor... nasib baik ada doktor sabrina di Klinik Soraya.  Rupanya gara2 aku ada Fibroid... pasal tu la... hurmmm aku pun leh terlupa pasal sakit belakang ni.. bagi yang tak penah rasa n tau sakit belakang kerana fibroid ni... memang elok lah baca entry aku ni... Sakitnya kadang menular ke peha... memang sakit n tak selesa... lebih2 lagi kerja yang duduk je ngadap pc macam aku ni... bila nak bangun mak aihhh sakitnya....


Doktor Sabrina bagi aku ubat tahan sakit... (hurmmm tak sakit lagi) tapi kali ni aku tengok cam lain skets... minyak panas MENZZA  dah semestinya dorang akan bagi... tapi kalau disapu pada yang sakit... tak kuat sangat panasnya.. tapi kalau sapu sesaje pada tempat yang tak sakit... mak aiih berapi rasanya.. macam nak melecur kulit... so, bila aku pakai rasa suam2 kuku jekk lah...



Ubat lain ialah Tahan sakit SUNPROX 275mg, bengkak (sebenarnya untuk sakit belakang tu) BEAZYME, untuk otot (muscle) MYONAL 50mg last sekali disebabkan aku tak datang period kat sebulan setengah doktor bagi aku ubat datang period NORETHISTERONE 5mg.... hurmmm gara-gara fibroid juga period mengakibatkan kita tak datang period...


Setakat ini itu saje lah yang aku alami disebabkan fibroid ni... nak buat operation tak perlu, nak makan ubat tak de ubat untuk fibroid jadi terpaksalah kita menanggung sakit yang terpaksa kita alami... cuma aku terus amalkan makan madu dengan bacaan ayat kursi...

ehem ehem... kalau sesapa kata ada kesan ke terhadap hubungan intim suami isteri... jawapannya... aku rasa takat ni tak menggangu pun... huhuhu terSX plak..


suka part2 ni... hehehe
 yeahhhhhhh lepas makan ubat yang disebut di atas.... terasa kekurangan sakitnya... alhamdulillah... tapi sampai bila nak bergantung dengan ubat???

2 comments:

  1. tq sis info ni... just nak tanya.. klu fibroid memang tak period ke? tak period terus atau just keluar spotting je?

    ReplyDelete
  2. thanks Noorul0206... ia bergantung kepada individu dan jenis fibroid... ada fibroid menyebabkan pendarahan berterusan.. yang ada tu blocking... kalau awak rasa ada simpton2 tu.. segeralah ke doktor ek... hehehe

    ReplyDelete

Featured Post

TANDA DAN PENGALAMAN KEGUGURAN BAYI

Bulan April adalah bulan yang sepatutnya aku tunggu-tunggu... Mengikut pengiraan dari first Scan Ultrasound aku bakal melahirkan seorang an...