19.2.08

masuk wad..

hurmm second day kerja lepas last week mc seminggu... first time in my life aku masuk wad pasai high fever... ntah napa tiba2 plak leh dpt demam yg sgt tinggi suhunya... bak kata b aku cam nak terbakar tuala ni awak nye panas... heeheheheh... isnin tu (11feb) aku still kerja cam biasa.. tapi memang dah rasa badan lain macam.. tak senang duduk, diri, cangkung n segalanya.. lunch hour ajak ma fwen.. si waney gi klinik... tapi ckp kat doktor baby tak gerak dah 3 days... sakit perut n pinggang.. tapi memang pun... tak bohong skets pun... doc scan.. patut lah tak gerak2... upanya baby aku pungkok dia kat bawah.. pala kat atas.. pasal tu la aku susah nak napas gaknye.. n maybe doc kata pasal tu la baby awak tak gerak... aku dah start susah hati cos baby songsang.. macam2 dok kat kepala... petang tu aku balik awal 1/2 jam ja.. apa lah supervisor aku tu.. haprak tol ada ka balik awal 1/2 jam ja.. padahai aku dpt mc for petang tu... at least kasi la balik awal kol 3 ka.. pastu plak ngan dak opis yg tak cooperate.. benda kat atas meja pun dok sibuk2 cari aku kat surau... (aku baring sat lepas solat zohor). lantak aaar 1/2 jam pun tak pa lah... aku balik terus tido... masa tu aku dah rasa demam akan menyerang aku.. cuma aku tak amik port je.. erti kata lain aku buat bodoh jekk. tapi perut n pinggang aku punya lah sakit.. dorang ckp kalo dok sakit perut sat2.. dah nak "time" ishh tapi rasanya lom lagi... aku lepak kat gerai mak aku dulu sebelum amik hubby aku... bantai tido ja sampai kol 6.30pm... nak bangun pun badan sakit sgt.. lepas magrib aku amik hubby aku.. sampai umah aku tumbang tak bergerak.. tak larat sgt... b aku rasa kat dahi dia kata panas sgt ni.. sure demam... mlm tu dlm kol 10.30 aku gi klinik panel atas desakan b aku.. kalo ikut aku malas aar... jumpa doktor dia plak sroh gi masuk wad pasal demam tinggi sgt... ishh aku malas aar... tapi mlm tu gak aku gi umra tempat aku check up baby... sampai kat umra demam aku kebah.. dia check "anu" aku n said... awak lom lagi contraction.. baby masih atas lagi.. fuhhh selamat.... aku pun ckp tak yah lah masuk wad... Nurse n midwife tu pesan esok pagi2 dtg jumpa doktor... the next morning... around pukul 4 ke bawah... aku dah mengigil2... suhu badan aku naik mendadak... tapi cam biasa aku ni kan degil.. malas gi klinik... dah kena marah ngan hubby aku barulah aku gi dlam kol 10.50am ke umra.. doc check doc terkejut... n dia cuma ckp... sorry to say this.. i have to tahan u k.. cos suhu badan u very high... dia check baby n baby still tak gerak.. but jantung dia ok.. maybe because aku demam tu pasal baby tak gerak... nak tak nak terpaksa lah aku dok sehari semalam kat wad... tapi sapa kata dok wad leh rileks... aku langsung tak dpt nak lelapkan mata.. jap2 nurse dtg amik darah, amik blood presure.. check demam... b aku pun tak dpt tido.. tapi terselah kasih sayang dia pada aku... dia jaga aku cam menatang minyak yg penuh... dia punya lah risau kan aku ngan baby... mlm tu darah keluar berlambak2.. habis basah tilam ngan baju aku... mana taknye.. tiub yg masukkan air tu tercabut.. so, yg keluar darah lah... mujur lah nurse tu tak marah aku.. tapi dia tak tukar pun cadar aku, tak lap pun yg menjejeh darah keluar... semua hubby aku yg buat... siot jekkk... apada..... esoknya aku mintak keluar... tak nak lah dok lama2... demam pun dah berkurang cuma tinggal bisa2 badan n sengal2 jekkk... hurmmm dapatlah aku penambahan 2 hari mc... campur sabtu ahad baru lah aku betul2 dpt releks... aku dok umah kakak ipar aku sepanjang aku tak sihat... ada bibik yg leh urutkan kaki aku.. at least lega skets... dpt berjalan n bergerak.. kalo tak... sakitnya tuhan jekk yg tau nak gerakkan badan... agaknya inilah kot pengorbanan kita pada anak kita... n ini kot yg mak aku rasa masa ngandungkan aku... tapi mak aku ckp masa ngandungkan aku la paling susah... dah lah songsang... pastu kena duduk wad 3 bulan sampai aku dilahirkan... plak tu aku suka lawan ckp mak aku masa muda2 dulu... hurmmm so, now aku dah rasa what my mom felt... so, after onwards... aku tak nak lawan ckp dia dah... aku ikut jekk... lepas baik demam barulah baby aku aktif.. tapi cam terlebih aktif plak... sampai aku tak leh nak tido... hehehhee apa2 semua ni akan jadi kenangan bagi diri aku.... experience first baby...

No comments:

Post a Comment

Featured Post

TANDA DAN PENGALAMAN KEGUGURAN BAYI

Bulan April adalah bulan yang sepatutnya aku tunggu-tunggu... Mengikut pengiraan dari first Scan Ultrasound aku bakal melahirkan seorang an...