1.12.08

MANUSIA PENIPU DAN HIPOKRIT

kenapalah kat dunia ni ada sejenis manusia yang digelar penipu?? manusia yang namanya hipokrit??? tak tau ke org yang ditipu dan tertipu menderita selepas mengetahui hal yang sebenar... memanglah ada sesetengah perkara kita harus menipu untuk keselamatan atau untuk hal2 tertentu... tapi dalam islam nabi muhammad menegaskan umat islam bahawa menipu adalah berdosa besar... tak kiralah apa jenis bentuk sekalipun... Ye!!! sebenarnya aku ditipu oleh seseorang.... seseorang yang sangat rapat dengan aku... seseorang yang amat aku sayang.... tapi sayang... kesetiaan, keyakinan, kepercayaan dan kasih sayang aku disalahgunakan... menyalahgunakan untuk kepentingan diri sendiri, kepuasan diri sendiri dan untuk DIRI SENDIRI. aku tersangatlah terpukul seperti batu besar sebesar 100x ganda dari badan aku menghempap dada aku... seperti buah tembikai yang jatuh dan hancur semua kemanisan dan kesegaran buahnya... jus nya... dan seperti gelas yang jatuh pecah berderai ke lantai... tapi aku rasa hancur hati aku lebih dari itu.... sehingga rasa sakit untuk bernafas... kenapalah manusia ni kadang2 tak pandai untuk menghargai pengorbanan dan kesetiaan seseorang?? tak pandangkah walau sekilas cuma??? manusia ni kadang2 hanya memandang kecacatan / kelemahan seseorang sehingga lupa akan kebaikan seseorang... apakah manusia sekarang sudah hilang erti nilai sebuah kejujuran? keikhlasan? tanggungjawab? penyayang?? apakah manusia sekarang hanya memandang kecantikan luaran? kelunakan suara? kemanjaan / kegedikan seseorang? dimanakah letaknya sebuah hati yang setia? kesedaran? perkara2 sebegini bermain di akal fikiran aku akhir2 ini... hati aku hancur lunyai... mesti kalian tertanya2 aku hancur hati pada siapa... biarlah ia menjadi rahsia hati aku tetapi aku hanya ingin meluahkan rasa kekecewaan yang tak dapat aku gambarkan.... aku tidak tahu kemanakah hilangnya perasaan sayang aku pada seseorang itu lagi... aku tak dapat mempercayai setiap tingkah laku dan setiap butir bicaranya lagi... andai aku boleh lari... sudah lama aku lari meninggalkan semua kekesalan dan kekecewaan aku... tapi aku masih ada tanggungjawab disini... tanggungjawab yang tuhan berikan pada aku... Batrisyia... kesian batrisyia... akhir2 ini dia juga sedih.... menangis seperti aku... seperti dia mengetahui apa yang aku rasa... mengetahui apa yang aku alami... setiap kata2 yang keluar dari mulut batrisyia sedikit sebanyak dpt melegaka aku tapi belum cukup untuk mengubati hati aku yang telah pun hancur lebur... aku bagaikan perahu di lautan yang mencari arah tuju sekarang... yang mencari pendayung yang mendayung aku ke tempat tujuan... pendayung yang dapat mengembalikan kekuatan semangat jiwa aku yang semakin merundum kebawah... aku selalu beristifar... dan berdoa agar dikembalikan semangat aku untuk terus hidup terus sabar menghadapi segala ujian yang 'Dia' berikan pada aku... tapi aku tak cukup kuat menghadapinya... tak cukup kuat untuk melawannya... tak cukup kuat untuk membiarkan ia berlalu pergi... aku tak sekuat itu... kadang2 aku merasakan untuk meleraikan segala ikatan yang semakin kusut ini... kerana semakin hari semakin berserabut... semakin kusut... semakin bersimpul... aku serasa ingin memutuskan segala tali2 yang bersimpul itu agar aku bisa memikirkan diri sendiri, melapangkan dada aku dan bernafas sedalam dalamnya... tapi seperti yang aku cakapkan... aku ada taggungjawab aku... tak kira berapa kali aku ditipu... aku dipermainkan... di injak2 oleh seseorang... aku masih ada tanggungjawab... aku harus memikul amanat tuhan itu, aku harus memikul gelaran isteri biarpun aku perit, aku sakit, aku kecewa, aku kesal... aku harus dan terpaksa menjalaninya... aku harus kuatkan juga diri.. harus paksakan diri... aku harus... aku terpaksa... ya allah ya tuhanku... jadikanlah seseorang itu sadar atas kesilapannya... kejahilannnya... tanggungjawabnya... dan jadikanlah seseorang itu insaf... dan tolonglah hambu ini menghadapi seseorang itu dan menjalani tanggungjawabku... semoga dia sadar akan pengorbananku selama ini... amin....

4 comments:

  1. Anonymous11:47 AM

    memang betul tu. nama je blaja agama tp perkara yg mungkar tu la org mcm ni buat. aku mmg x respek la org camni. boleh go to hell. kita ni senasib la. tabah dan sabar jela yg mampu dilakukan.

    ReplyDelete
  2. Sejak pandai memblog ni, ArahMan7 akan luahkan kedalam blog. Sgl benci, nyampah, meluat dan sgl2 yg sewaktu dgnnya didalam blog.

    Kekadang ArahMan7 terpikir gak, kenape mesti bersedih padahal si-melaun tu sikit punya hepi ke?

    Salam dr Kuale Kangsor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu ArahMan7 kadang2 blog ni dah mcm diary plak.. sgl suka duka nak dikongsi bersama di sini... sama ada org nak baca ke tidak itu terpulang yg penting kita dah meluahkan apa yg kita rasa... dan ia adalah hak kita...

      Delete
  3. biasalah.. manusia... kena banyak2 bersabar kita ni.. harap2 ada balasan yang baik untuk kita dimasa depan.. amin..

    ReplyDelete

Featured Post

TANDA DAN PENGALAMAN KEGUGURAN BAYI

Bulan April adalah bulan yang sepatutnya aku tunggu-tunggu... Mengikut pengiraan dari first Scan Ultrasound aku bakal melahirkan seorang an...